Daily Update 7 november: Vox in Rama

Stel, je bent een middeleeuwse inquisiteur en je bent er heilig van overtuigd dat Lucifer (de duivel) aanbeden wordt door allerlei ongelovigen in je inquisitieursdistrict. Wat doe je? Men neme één paus, men neme één bul, men neme één gestoorde inquisiteur en voegt deze samen. Wat krijg je dan? De Vox in Rama bul. Wat die precies inhield? Dat lees je in deze update..

Gregorius IX, ook wel bekend als Ugolino di Conti, was een Italiaanse paus die leefde van ~ 1145 tot 22 augustus 1241. Gregorius IX hield zich als paus druk bezig met heidense zaken als hekserij en vaardigde in 1233 dan ook een bul uit die alle Duitse bisschoppen verplichte om al hun steun te verlenen aan de fanatische (niet te verwarren me fantastische) inquisiteur Konrad von Marburg.

220px-konrad_von_marburg

Konrad

Konrad was van mening dat heidenen en ongelovigen in Duitsland Lucifer aanbaden. Maar niet alleen Lucifer werd tijdens de (door marteling verkregen) bekentenissen aangehaald, nee ook de duivelse zwarte kat van Lucifer werd genoemd als heilig wezen dat ten alle tijden moest worden aanbeden. Het werd voornamelijk aangehaald in de context van de Katharen, een religieuze beweging (destijds gebrandmerkt als sekte), die een bepaald ritueel zouden naleven waarin katten centraal stonden (en waarop de bul deels gericht was):

The bull describes in detail the initiation rites of the sect, claiming that the potential initiate is first approached by a mysterious toad as large as a dog. Shortly afterwards an emaciated pale man would appear, whom the initiate would kiss and thereby forget all memory of the Catholic faith. Members of the sect would then meet for a meal. When the meal had ended, the sect would arise and a statue of a black cat would come to life, walking backwards with its tail erect.First the new initiate and then the master of the sect would kiss the cat on the buttocks.

After the ritual was completed, the bull claims that the candles in the room would be extinguished and the sect would engage in wild orgies which were sometimes homosexual in nature. Once the candles are re-lit, a man from a dark corner of the room “comes forth from the loins upward, shining like the sun. His lower part is shaggy like a cat.”After a brief litany-like dialogue between the cat and the cult members, the meeting ends. – Gregory IX (1883). “XIII: Vox in Rama“. In Rodenberg, K. Epistolæ sæculi. p. 537. ; Lambert, Malcolm D. (1998). The Cathars. Wiley-Blackwell. ISBN063120959X.

Je moet het maar bedenken. Belangrijk hierbij was dat de bul misschien niet direct de navolging kreeg die de paus in gedachten had. Toen hem ten ore kwam dat de verklaringen bijna allemaal onder druk verkregen waren (lees: marteling), kon hij zijn inquisiteurs moeilijk ongestraft onschuldige mensen laten vermoorden. De fanatici sloegen echter wel over heel Europa aan het moorden op de katten genoemd in de rituelen (een gebruik dat later over zou slaan op het gewone volk). Een onbewust gevolg hiervan was dat de katten niet langer konden jagen op muizen, ratten en ander ongedierte, en ja dat gaf dan weer ruimte voor .. de zwarte dood. Rare jongens die katholieken.

3 thoughts on “Daily Update 7 november: Vox in Rama

  1. Dat is weer een sappig verhaal, Nick. Dat verhaal van die ketters heeft Umberto Eco bijna letterlijk verwerkt in zijn De Naam van de Roos, p.159. Ik zou een inquisiteur uit de middeleeuwen niet zo snel ”gestoord” noemen, want dat is JOUW mening in 2016. Hij had andere opvattingen die destijds gedeeld werden. Maar in een column kan dat natuurlijk wel. Ik blijf je lezen en heb mij lezing over Adrianus VI bijna af. Hartelijke groeten, Nico.

    Geliked door 1 persoon

  2. Pingback: Gewortelden in Christus en factoren voor het succes van de reformatie | From guestwriters

Plaats een reactie