Themaweek Mythologie #2: Oost-Azië [Wezens]

Mythologische wezens zijn er in alle vormen en maten, waarbij de draken uit China waarschijnlijk één van de voorvechters zijn voor de Oost-Aziatische Mythologie. Toch zijn er veel meer.. spraakmakende mythologische wezens te vinden in China’s buurlanden. Opnieuw een kort overzicht in de geschiedenis van Japan, Korea, India en de Filipijnen!

Dokkaebi:

Veel Oost-Aziatische landen hebben een link met het geloof dat goden en mythologische wezens zich manifesteren in de vorm van ‘niet-levende’ objecten. Hierbij moet je denken aan stoelen, tafels, potten, etcetera. De Dokkaebi is een dergelijk wezen, waarbij het dwergachtige wezen zich manifesteert in de vorm van getransformeerde huishoudelijke objecten, meestal achtergelaten door hun eigenaren. Het zijn heuse plaag

logo_headonly_crop_400x400

Een voorstelling van een ‘Dokkaebi’

geesten, en houden van een geintje – vaak bij de niet oplettende voorbijgangers. In Korea wordt de Dokkaebi gebruikt om kinderen ’s avonds naar bed te sturen, anders worden ze namelijk opgehaald door dit zelfde wezen..

 

Kasa-obake:

Nu we het toch hebben over niet-levende objecten die tot leven komen.. Japan kent de zogenaamde Kasa-obake, een op één been rondspringende paraplu. De Kasa-obake worden nog wel eens omschreven als een middel van God, en werden gebruikt om het geloof te verspreiden in Japan. Andere verklaringen zijn dat de Kasa-obake een yokai is, de Japanse versie van een geest/demon/bovennatuurlijk wezen. Opnieuw wordt hierin een sterke link gelegd naar het Shintoïsme en het boeddhisme, waarbij de Kasa-obake voornamelijk gesitueerd worden in verlaten huizen (wat een sterke opleving kende na de Tweede Wereldoorlog). Tot op de dag van vandaag zijn de Kasa-obake een geliefde vorm van folklore en komen ze vaak terug in de tekening van de Japanse jeugd.

Nuppeppō:

Op zoek naar de eeuwige jeugd? Dan moet je een Nuppeppō zoeken en opeten.. Deze schijnbaar genderloze blubberhoop valt onder dezelfde categorië als de Kasa-obake, en wordt gezien als een yokai. In tegenstelling tot de paraplu-tegenhanger, zijn de Nuppeppõ ongevaarlijk. Ze hebben alleen een onuitstaanbare geur, waarbij er gespeculeerd wordt dat het eigenlijk wandelende (rottende) vleeshopen zijn. De naam zou afgeleid zijn van een scheldwoord voor vrouwen die teveel make-up dragen.. (Misschien vandaar ook de eeuwige jeugd?).

Suushi_Nuppeppo

Schilderij door Sawaki Suushi

Uchchaihshravas:

De Indiaanse Hindoe-mytholgie kent de zogenaamde Uchchaihshravas (zeg dat maar eens 10x snel achter elkaar), een zevenhoofdig paard, wiens naam letterlijk ‘lang oor’ of ‘luid balkend’ betekend. Geboren uit de Samudra manthan (Letterlijk oceaan van gekarnde melk..), was dit zevenhoofdigd paard ook nog eens in staat om te vliegen. Samen met een x-aantal andere schatten werd hij het bezit van de goden, en zou uiteindelijk uitgroeien tot de koning van alle paarden (dankzij de koningen van de Demonen, want waarom ook niet).

Kamadhenu_Uchchaisravas

Hindu voorstelling van Uchchaihshravas

Santelmo:

Santelmo, of Apoy ni San Elmo – is een verschijning in de Filipijnse mythologie. Wij kennen deze vurige verschijning onder de naam St.Elmo’s Fire (of het vuur van de heilige Elmo). Het vuur van Elmo wordt gezien als een goddelijke tussenkomst, meestal op zee in de nabijheid van schepen. Het verwijst naar Erasmus van Formia, een Italiaanse bisschop die stierf als martelaar. Op de Filipijnen wordt Santelmo voornamelijk omschreven als een grote vuurbal, waarin een spirituele aanwezigheid huisvest. Ook in de Filipijnen wordt het gezien als een teken van bovenaf.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s